Co to jest inteligencja emocjonalna?
Na inteligencję emocjonalną składają się dwa inne rodzaj inteligencji – intrapersonalna oznaczająca świadomość siebie i swoich możliwości oraz interpersonalna cechująca się wrażliwością na potrzeby innych ludzi.
Inaczej mówiąc inteligencja emocjonalna to zdolność rozumienia własnych emocji oraz emocji innych. To także umiejętność skutecznego motywowania się i kierowania swoimi uczuciami oraz wpływ na emocje tych osób, z którymi łączą nas jakieś więzi.
Z kolei według Daniela Golemana, autora książki na ten temat, na owe umiejętności interpersonalne i intrapersonalne wpływ mają:
- samoświadomość,
- samoregulacja, czyli umiejętność panowania nawet nad silnymi emocjami/umiejętność kontrolowania ich przepływu,
- empatia,
- zdolności przystosowawcze, w tym elastyczność,
- motywacja,
- umiejętności społeczne (łatwość nawiązywania kontaktów, tworzenie więzi, porozumienie z nimi i zdolność łagodzenia konfliktów).
Może wydawać się to dosyć nieoczywiste, ale o inteligencji emocjonalnej świadczy także wytrwałość w dążeniu do celu, optymistyczne patrzenie w przyszłość i niepoddawanie się zmartwieniom.
Dlaczego pracodawcy tak cenią inteligencję emocjonalną?
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pewnej ankiety przeprowadzonej przez CareerBuilder. Według niej, aż 3/4 pracodawców ceni u pracownika oznaki wysokiej inteligencji emocjonalnej bardziej niż wysokie IQ.
Oczywiście poziom naszych zdolności w tej kwestii trudno zweryfikować na podstawie samego CV czy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Firmy mogą się jednak zdecydować na testy inteligencji emocjonalnej Mayera-Saloveya-Caruso (MSCEIT) lub Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej Cech (TEIQue), które dają pewien obraz tego, czy dana osoba rozpoznaje uczucia innych oraz czy ma kontrolę nad własnymi emocjami.
Doświadczenie pokazuje, że gniew, frustracja i panika mogą zdezorganizować życie w firmie, negatywnie wpływają na atmosferę między współpracownikami i zmniejszają efektywność jednostek. Poza tym rola inteligencji emocjonalnej jest nieoceniona nie tylko jeśli chodzi o nasz rozwój osobisty czy pracę firmy, ale też w związku z naszą dalszą ścieżką kariery. Człowieka sukcesu często rozpoznajemy właśnie po tym, że jest pewny siebie, skuteczny w działaniu i kulturalny w każdej sytuacji.
W jakich sytuacjach społecznych przydaje się wysoka inteligencja emocjonalna?
Co ważne, wspomniany wyżej samoopisowy test inteligencji emocjonalnej, pozwala nam rozpoznać, jaką inteligencja emocjonalna odznaczamy się w danym momencie życia. Trzeba tutaj przyznać, że w jakimś stopniu posiada ją każdy człowiek, ale tylko niektórzy postanowili rozwijać inteligencję emocjonalną. Dlaczego to takie ważne?
Ów zespół cech nazywany inteligencją emocjonalną sprzyja funkcjonowaniu w społeczeństwie i rozwiązywaniu konfliktów. Pozwala odnosić sukcesy nie tylko na gruncie zawodowym, ale też społecznym. Ponadto inteligencja emocjonalna wpływa pozytywnie na naszą wydajność i łatwość w zarządzaniu pracą innych.
Nasza praca nad sobą przynosi więc efekty w niemal każdej dziedzinie życia! Zobaczmy teraz, jak skutecznie rozwijać nasze kompetencje interpersonalne i intrapersonalne.
Zobacz też: Pomysły na biznes na wsi w 2023 roku| Pomoc przedszkolna
Utrzymywanie na wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej: ćwiczenia
Inteligencja emocjonalna może być przez nas rozwijana na kilka sposobów. Oto niektóre z nich:
- Nazywanie emocji. Wydaje się banalne, ale brak możliwości przetłumaczenia sobie, co odczuwamy, sprawia, że stajemy się zależni od naszych stanów emocjonalnych i tracimy nad nimi kontrolę. Z kolei umiejętność rozpoznawania emocji i zapisywanie ich nazw nawet na kartce (złości, smutku, strachu czy odrazy) pozwala nabrać pewności siebie i poprawia umiejętność kierowania swoimi reakcjami.
- Praca nad samokontrolą. Jest to nam potrzebne, by szybciej wychodzić z życiowych niepowodzeń i stawiać czoła problemom. Co ważne, nadmiernie intensywne lub zbyt długo utrzymujące się uczucia bardzo osłabiają naszą stabilność na tym obszarze. Warto więc pracować nad tym, by nie reagować zbyt impulsywnie lub gwałtowne, a raczej poczekać kilka minut, by emocje opadły. Łatwiej jest wtedy w sposób racjonalny rozwiązywać konflikty.
- Obserwacja mowy ciała innych. Dużo o prawdziwych uczuciach mówi mimika twarzy czy ton głosu (np. wysoki może świadczyć o stresie, a niski o strachu). Wiedząc, jaką reakcję wywołujemy u innych, możemy popracować nad swoim nastawieniem do nich lub wrażliwością. To z kolei sprawi, że inni chętniej będą przebywać w naszym towarzystwie.
Świetny artykuł. Naprawdę dobrze napisane. Wielu osobom wydaje się, że posiadają rzetelną wiedzę na ten temat, ale niestety tak nie…
super, mały zus przez chwilę, a potem ponad 2 tys miesięcznie :/ jednoosobowe działalności są po prostu zażynane
Nawet jak doczekają, to będą przymierać głodem... :(