Jak opanować i odreagować stres w pracy? Poznaj 7 skutecznych metod!

Stres w pracy jest powszechnym lecz niepokojącym zjawiskiem. Może sprawić, że właściwie przez cały dzień odczuwamy napięcie i nerwowość, które nie pozwalają nam spać także w nocy. Konsekwencją takiego stanu mogą być częste przeziębienia, ataki paniki oraz depresja. Jak więc radzić sobie ze stresem? Przyjrzyjmy się 7 skutecznym metodom!

1. Ćwiczenia

To prawda, że zwykle nie mamy dużego wpływu na to, co dzieje się w naszej pracy. Jednak dużo możemy zrobić, by wszystkie negatywne emocje odreagować w czasie wolnym. Według specjalistów jednym z najlepszych sposobów są ćwiczenia. Podczas ich wykonywania w naszym organizmie zachodzą znaczące zmiany – zwiększa się poziom endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia, a redukuje się hormon stresu zwany kortyzolem. 

Jaką aktywność fizyczną wybrać? To zależy od naszych preferencji i stanu zdrowia, ale już 20-30 minut spaceru dziennie daje świetne wyniki! Ważna jest regularność i konsekwencja. By umilić sobie ten czas, możemy ćwiczenia wykonywać przy odprężającej muzyce lub na łonie natury

2. Dieta

Kiedy trudno nam zapanować nad emocjami, łatwo sięgamy po używki, słodycze czy fast foody, które są szybką nagrodą dla naszego mózgu. Niestety, takie nawyki żywieniowe tylko osłabiają nasz organizm, który w konsekwencji ma jeszcze mniej mocy do stawienia czoła codziennym wyzwaniom.

Co więc jeść i pić, by lepiej sobie radzić ze stresem w pracy? Warto zacząć od odpowiedniej ilości wody (ok. 8 szklanek dziennie) oraz postawić na zdrowe przekąski tj. owoce, warzywa, orzechy i bakalie. Co najmniej jeden posiłek dziennie dobrze jest przygotować w domu i zjeść w ciepłej postaci. Do picia, zamiast kolejnej filiżanki kawy, zdecydujmy się zieloną herbatę. Już kilka takich zmian wpłynie pozytywnie na nasze samopoczucie! 

zdrowa dieta na stres

3. Hobby

Jeżeli poza obowiązkami rodzinnymi i zawodowymi wygospodarujemy niewielką ilość czasu na ulubione zajęcie, nasze zadowolenie z życia bardzo wzrośnie. Zastanówmy się, co do niedawna sprawiało nam radość i zaplanujmy tę czynność jako punkt obowiązkowy każdego dnia. Czy będzie to relaksująca kąpiel, wciągająca lektura, film, taniec, śpiew, muzyka czy zabieg w SPA? Tak naprawdę każdego dnia możemy wybrać coś innego. 

Jedynym warunkiem, by ten sposób spędzania czasu faktycznie zredukował nasz stres w pracy, jest panowanie nad czasem – rozrywka lub hobby, które nie pozwolą nam się dobrze wyspać i zregenerować, nie przyniosą też żadnych korzyści. 

4. Dobra organizacja

Kiedy wokół nas panuje nieporządek, nie mamy sprecyzowanych celów ani planu dnia, nie trudno by również w naszej głowie zapanował chaos. Co zrobić w takiej sytuacji? Żeby uniknąć spóźnienia i nerwowych poranków, dobrze jest już wieczorem przygotować sobie – na kartce czy w telefonie – plan czynności, które musimy wykonać danego dnia. 

Część z tych rzeczy możemy przygotować wcześniej, np. uprasować ubranie do pracy lub przygotować posiłek. Jeżeli jednocześnie zadbamy o swoje otoczenie, odkładając chociażby rzeczy na swoje miejsce, zwiększymy poczucie kontroli nad naszym życiem. Podobny nawyk przyda nam się w pracy. Zacząć możemy od zaplanowania całego dnia i podzielenia większych zadań na mniejsze. 

5. Dobre relacje ze współpracownikami

Świetnym sposobem na radzenie sobie z konfliktami jest unikanie ich. Nie jest to oczywiście zawsze możliwe. Jeśli mimo naszych starań dojdzie do nieprzyjemnej sytuacji, skupmy się na rozwiązaniu problemu, a nie wadach współpracownika. Wszystkie sporne sprawy warto rozwiązywać na bieżąco. Kiedy uświadomimy sobie, że różnica zdań czy krytyka wcale nie musi być naszym wrogiem, a może stać się sprzymierzeńcem, łatwiej będzie nam ją przyjmować. 

Gdy z kolei nie jesteśmy pewni zakresu swoich obowiązków lub czujemy się nimi przeciążeni,  postarajmy się je jasno ustalić w spokojnej rozmowie z przełożonym.

sposoby na stres w pracy

6. Tempo pracy

Do niedawna kładziono duży nacisk na wielozadaniowość. Niektórzy do dziś uważają, że to dobry sposób na większą produktywność w pracy i życiu codziennym. Jednak czy jest tak w rzeczywistości? Czy nie zdarzyło nam się czegoś przeoczyć lub zrobić nieprawidłowo podczas np. rozmowy przez telefon? Takie rozproszenie uwagi powoduje, że żadna czynność nie jest wykonana prawidłowo, a my odczuwamy coraz większą frustrację i stres.

Duże lepsze efekty przynosi wykonywanie zadań po kolei w tempie, które umożliwia nam dokładność i precyzję. W ten sposób nie tylko podniesiemy jakość swojej pracy, ale też zwiększymy poczucie własnej satysfakcji z wykonanych działań. 

7. Terapia

Niektórzy mimo zastosowania wszystkich powyższych rad wciąż odczuwają silne napięcie i nerwowość. Jak wtedy poradzić sobie ze stresem w pracy? Często najskuteczniejszą, a jednocześnie trwałą formą leczenia jest kompleksowa terapia. Lekarz, do którego się udamy, przeprowadzi z nami wywiad, może też zlecić badania biochemiczne, które wykluczą inne choroby. 
Żeby przywrócić równowagę chemiczną mózgu, przez jakiś czas być może będziemy musieli przyjmować środki farmakologiczne. Natomiast odpowiednia dobrana psychoterapia oraz znajomość ćwiczeń relaksacyjnych wyposaży nas nie tylko do radzenia sobie z dzisiejszymi wyzwaniami, ale da też narzędzia do walki z tymi, które nadejdą w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.